viernes, 27 de octubre de 2017

Moviments fotogràfics

En aquesta entrada explicaré els diferents moviments fotogràfics. Parlaré sobre les motivacions d'aquests i les seves perspectives característiques, acompanyats de fotografies com a exemples.


1) PICTORIALISME


EL pictorialisme és un moviment fotogràfic que es va desenvolupar a finals del segle XIX i principis del XX amb l'objectiu d'oferir una visió de les imatges fotogràfiques com objectes artístics únics. Per això, els autors pretenien que la fotografia tingués tanta importància i rellevància com la pintura i l'escultura, la volien posar al mateix nivell. S'utilitzava com a recurs expressiu.

Per tal de fer-ho, es pretenia captar la imatge com més manual possible. Aquest es caracteritza per pels següents trets:

Tècniques de fotografia:
  • Joc de llums i ombres
  • Ús de filtres (per impedir veure amb nitidesa)
  • Eliminació del negatiu (per impedir-ne còpies)
  • Ús de la goma bicromada (per simular dibuix)
  • Desenfocament (efecte flou)*
Estètica:
  • Paisatges
  • Retrats


*Efecte flou

Aquest consisteix en el desenfocament de la imatge amb una intencionalitat d'estètica i fi artístic. Així, proporciona més subjectivitat i dóna una sensació misteriosa i sorprenent.

2) NOVA VISIÓ

La nova visió és un moviment fotogràfic desenvolupat a la dècada de 1920 (període entre guerres), que es caracteritza principalment per la consideració de la fotografia com una pràctica artística.

Significat/Utilitat:
  • Allunyar-se de la pintura i el model pictòric
  • Utilitzar la fotografia com a art (fotografia experimental)
  • Funcionar com a 2n ull
  • Objectivitat, realitat
Característiques:
  • Objectivitat
  • Enquadraments exagerats
  • Joc de llums i obres (per fer contrast amb formes)
  • Fotomuntatges i collages
  • Creativitat
  • Contrapicats, picats, PP
  • Contingut didàctic
Autors
  1. Lászlo Moholy-Nagy
    • Fotogrames: agafar una pel·lícula fotosensible i posar-hi coses i llum. L'ombra queda sobre el paper fotogràfic
    • Incidència llum: juga amb les llums
    • No li importa l'ús de la tecnoloia
    • No busca filtres
    • Vol coses extranyes
    • No importa que no sàpigues què és el que hi ha
    • Es poden veure desde qualsevol pla
    • Impressionisme
  2. Edward Steichen
    • Iniciador fotografia vanuardista i publicista
    • Denúncia a través de la foto
    • Busca la interpretació emotiva (transmetre coses)
    • obra maestra: Moma
    • Heliogrames (rollo fotogrames, paper fotosensible a la llum solar i surten coses rares) amb paper japonés difuminant contorns
    • Precursor de la fotografia en color


3) FOTOGRAFIA DIRECTA

La fotografia directa es tracta d'aquell moviment que se situa al segle XX. Amb l'inici del modernisme, pretén trencar amb el pictorialisme i impressionisme i indicar que el futur ha començat. Així, deixa d'imitar la pintura i reivindica el dret artístic.

Característiques
  • Reivindicar la fotografia
  • Espontaneïnat, naturalitat
  • Retrats, PC
  • Exteriors i poc temps d'exposició
  • Models sense maquillatge, gent del carrer 
  • No hi ha trucs ni artificis
Autors
  1. Alfred Stiegliz
    • Ambient ideal
    • Representava les seves idees i inspiracions
    • Representava pors i terrors
  2. Paul Strand
    • Retrats de gent del carrer
    • Coses que li cridaven l'atenció
    • Representar la realitat, no enganyar al públic



4) NOVA OBJECTIVITAT

La nova objectivitat és aquell moviment que sorgeix a l'Alemana després de la Primera Guerra Mundial, que manifesta una postura en contra de l'art subjectiu.

Significat/Utilitat:
  • Objectivitat
  • Neutralitat en l'expressió
  • Part de preparació tècnica
  • no es volien amagar d'aquesta tècnica i estudi
  • Intentaven fugir de l'xpressionisme

Característiques:
  • Rebuig subjectivitat
  • Caràcter crític
  • otos de denúncia social: aspectes més sòrdids de la realitat
  • Gran nitidesa visual
  • Contorns ben marcats
  • Tant els hi era fotos de persones com d'objectes
  • Composició buscada (foto estudiada): s'intenta explicar alguna cosa
  • Blanc, negre i gris (any 1937)
Autors:
  1. Albert Renger-Patzch
    • Ordre perfecte
    • Bellesa coses materials
    • Dinamisme màquines en ple rendiment
    • Paisatge
    • Ritmes i repeticions natura (ordre)
  2. Karl Blossfeldt
    • Fanàtic plantes
    • Fotos com a material d'aprenentatge
    • Intentar composar les coses de la millor manera
  3. August Sander
    • Fotos a persones: retrats (anònimes, però indica ofici)

 

5) FOTOGRAFIA SUBJECTIVA

La fotografia subjectiva va sorgir a mitjans del segle XX per, tal i com indica el propi no, manifestar la subjectivitat dels autors en la fotografia.

Significat/Utilitats:
  • Utilitzar coses per expressar
  • Busca reflexió, interpretació i provocació a l'observació
  • Nom utilitzat pel líder del grup Fotoform
  • Abstractes (forma més important que el contingut)
Característiques:
  • Blanc, negre i gris
  • Solarització: invertir llums i ressaltar les bores (contorns més clars), així els puntus més brillants es canvien als més foscos
  • Contrast
  • Enquadrament ajustat: els objectes ho ocupen tot (poc aire)
  • Estructures abstractes
  • Negatius
  • Manipulació llum
  • Dobles/Triples exposicions
  • Combinació d'imatges
Autors
  1. Otto Steinert
    • Líder del grup Fotoform
    • Molt temps d'obturació
    • Tema: geometria
    • Estampes Kaleidoscope
    • Patrons
    • Solarització
  2. Toni Scheiders
    • Fotos d'arquitectura, indústria, paisatge
    • Fotografia figurativa (icònica)
    • Fotografia abstracte
    • Ritme i línies
  3. Wolfang Reisewtz
    • Muntatges
    • Negatiu


6) FOTOPERIODISME

El fotoperiodisme és un gènere periodístic que es basa en un reportatge gràfic. El Daily Graphic va ser el primer diari que va utilitzar una fotografia per explicar una notícia. Per això, el paper dels fotoperiodistes és vital per tenir informació dels esdeveniments històrics.

Característiques
  • Actualitat
  • Objectivitat
  • Narrativa: ha d'explicar alguna cosa històrica
  • Estètica
  • Ètica periodistica (objectivitat)
Autors
  1. Jacob Riis
    • Pioner fotografia documental nord-americana
  2. Henri-Carter-Bresson
    • Lema: "Captar el moment decisiu"
    • Confundador Agència Magnum
      • Agència F: fotos d'stoc: enviar fotògrafs i periodistes a un lloc on hi passarà alguna osa. Venen les fotos a aquelles empreses que no han pogut enviar a ningú allà (ja sigui per pressupost, per risc, etc.)








7) ASSAIG FOTOGRÀFIC

L'assaig fotogràfic es basa principalment en la fotografia narrativa, és a dir, que s'explica alguna cosa mitjançant aquesta. Neix amb l'aparició de revistes com Life.

Característiques:
  • Seqüència d'imatges que expliquen una història
  • Combina text i imatges
  • Estri comunicatiu
  • Enlloc de tenir missió informativa, la té d'explicar uns fets
Autors:
  1. Eugene Smith
    • Importància paper de l'autor
    • Profunda implicació amb l'objecte de la seva documentació
    • Spanish Village: obra més coneguda (a un poble)
    • Minamata: obra a apó (revolució industrial)

8) DADAISME

El dadaisme és un moviment artístic del segon i tercer decennis del segle XX, també anomenat dadá, caracteritzat per la revolta contra les concepcions generals de la cultura i contra la situació social i coetànies. Va tenir com a precedents l'expressionisme, el cubisme i el futurisme.

Context històric
  • Moviment intel·lectual, literari i estètic d'avantguarda
  • Sorgeix a Alemanya i Suïssa
  • 2a dècada del s. XX
  • Es desenvolupa a França i EEUU
  • Procedeix del surrealisme
Objectius:
  • Llibertat d'expressió
  • Provocació a l'ordre establert
  • Revolució i escàndol
  • Base principal: allò absurd
  • Actitud burlesca i humoristica
Característiques:
  • Fotomuntatge
  • Collage
  • Desordre, caos, atzar
  • Abstracte
  • Esponateïtat
  • Elements
    • Lletres
    • Textos
    • Imatges superposades
Autors
  1. Hannah Höch
    • Pionera dadá
    • Fotomuntatge
    • Imatge d'una nova dona
    • Denuncia una societat masclista i misògina
    • Temes d'androginia i amor lèsbic


Aquest collage l'he feta jo per imitar l'estil del moviment:




9) SURREALISME

El surrealisme és un movimentantirracionalista que va ser fundat als anys 20. És hereu del dadaisme.

Significat/Utilitats:
  • Distanciament de l'aparença normal de l'objecte
  • Obsessions amb la interpretació dels somnis
  • Ulls: porta de l'ànima (somnis)
  • Màscara que ens ocupa qui som en realitat
Característiques:
  • Animació d'allò inanimat
  • Perspectiva
  • Doble exposició
  • Objecte trobat
  • Collage
  • Llum
  • Misteri
  • Boira
  • Somnis; paisatges irreals
  • Levitació
  • Sexe i erotisme tractats lúbricament: provoca luxúria
  • Autòmats i automatismes: fer una foto a allò que vegis primer
  • Elements incongruents (somnis)
  • Perspectives buides: sense persones, "no existeix" la figura humana
  • Mort
Autors
  1. André Breton
    • Pioner dels moviments antirracionalistes
    • Va establir l'estètica del surrealisme
  2. Man Ray
    • Rayographs (rayogrames) imatges abstractes obtingudes amb objectes exposats sobre un paper sensible a la llum i després revelat
    • Dones amb màscares
    • Objecte trobat
  3. Philippe Halsman
    • Retrat
    • Jumpology: captar la cara de forma natural mentre salten
    • Exploració de noves idees
    • Actors








fonts:

No hay comentarios:

Publicar un comentario